Let’s travel together.

Jól halad az Airbus A-320-as orosz riválisának fejlesztése

Nemrég számoltunk be arról, hogy végrehajtotta szűzrepülését az Il-114-300-as turbópropelleres orosz utasszállító. Most pedig arról érkezett hír: először repült orosz hajtóművel az MC-21-es (orosz jelzéssel MSz-21-es) utasszállító repülőgép kedden Irkutszk felett.

A két PD-14-es típusú hajtóművel felszerelt utasszállító tesztrepülése öt perc híján másfél órás volt. Szergej Csemezov, a fejlett technikai eszközök kivitelére szakosodott Rosztyeh vállalat vezetője úgy nyilatkozott, hogy a siker az orosz polgári repülőipar két legfontosabb programja, az MC-21-es repülőgép és a PD-14-es hajtómű egyesítésének eredménye.

Az MC-21-est az amerikai Pratt&Whitney PW1400G típusú hajtóművével is gyártani fogja az Irkut repülőgépgyár, ám az orosz híradások szerint a PD-14-es a fenntartásban olcsóbb, az üzemeltetésben pedig takarékosabb, halkabb és a környezetet jobban kímélő konstrukció. Az utasszállító gyártásának az idei évre tervezett beindítása 2021 végére tevődött át, mert az Egyesült Államok az Oroszország elleni szankciók keretében beszüntette a kompozitanyagok szállítását. Hazai gyártónak a Roszatom alabugai különleges gazdasági övezetében működő üzemét választották ki.

A kéthajtóműves, rövid és közepes hatótávolságú MC-21-es utasszállító szűzrepülése 2017 májusában volt, a gép alaptípusa 180-200 utas szállítására alkalmas. Orosz tervek szerint ezek lépnek a szovjet gyártmányú Tu-134-esek, Tu-154-esek, Tu-204-esek és a hasonló polgári repülőgéptípusok helyébe. Szakértők úgy vélik, hogy az új orosz gép az Airbus A-320-as és a Boeing-737-es vetélytársa lehet. (MTI)